کد مطلب:295048 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

نام زیبا حقی است از حقوق فرزندان


یكی از حقوق دینی فرزندان، كه بر عهده ی پدر است، انتخاب نام خوب برای آنهاست. در روایات اسلامی نسبت به این امر مهم، تاكید بسیار شده است.

رسول اكرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «ای علی! از حقوقی كه فرزند بر پدر دارد، این است كه نام خوبی برای او برگزیده و به نیكی ادبش نماید و او را به كارهای خوب بگمارد». [1] .

مردی به رسول اكرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم عرض كرد: «حق فرزندم بر من چیست؟ پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: او را به اسم خوبی نامگذاری كن، به درستی ادبش نما و او را به كار خوب و مناسبی بگمار». [2] .

رسول اكرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم می فرمود: «از حقوقی كه فرزند بر پدر خود دارد سه چیز است: اسم نیكو برای او انتخاب كند، نوشتن به وی بیاموزد و وقتی بالغ شد وسایل ازدواجش را فراهم نماید». [3] .



[1] قال النبي صلي اللَّه عليه و آله و سلم: «يا علي! حق الولد علي والده ان يحسن اسمه و ادبه و يضعه، موضعا حسنا». من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 371.

[2] قال رجل: «يا رسول اللَّه صلي اللَّه عليه و آله و سلم! ما حق ابني هذا! قال: حسن اسمه و ادبه و تضعه موضعا حسنا». ميزان الحكمه، ج 10، ص 720، بحارالانوار، ج 74، ص 85 از عده الداعي.

[3] عن النبي صلي اللَّه عليه و آله و سلم: «من حق الولد علي والده ثلاثه: يحسن اسمه و يعلمه الكتابه و يزوجه اذا بلغ». بحارالانوار، ج 104، ص 92، ر 19 از مكارم الاخلاق، ص 252.